تبلیغات
خرید اینترنتی - غول‌های اقتصاد ایران

خرید اینترنتی

خرید اسان با وبلاگ خرید اینترنتی

یکشنبه 17 دی 1391

غول‌های اقتصاد ایران

نویسنده: carx101   طبقه بندی: اقتصاد، 

غول‌های اقتصاد ایران
300 شركت برتر سال 1388 معرفی شد
غول‌های اقتصاد ایران

دنیای اقتصاد - 300 شركت برتر و بزرگ ایران که از آنها می‌توان به عنوان غول‌های تجاری و صنعتی اقتصاد ایران یاد کرد، روز گذشته در همایش سالانه‌‌ای معرفی شدند؛ انتخاب این شرکت‌ها که تصویری مالی از وضعیت شرکت‌های ایرانی است، براساس اطلاعات سال 1388 و با احتساب فروش سالانه شان صورت گرفته است؛ در فهرست امسال، پنج شركت ایران‌خودرو (هلدینگ)، شركت نفت اصفهان، شركت سایپا (هلدینگ)، شركت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپكو) و بانك پارسیان (هلدینگ) در صدر قرار دارند؛ افزون بر این، در سال 88 مجموع فروش 100شركت از 300 شرکت برتر معادل یك‌ میلیون و 521 هزار و 653 میلیارد ریال بوده است که این رقم در مقایسه با سال قبل، فقط 7/3 درصد رشد را نشان می‌دهد. براساس این فهرست، ارزش فروش 16 شركت بالای فهرست، حدود 51 درصد جمع فروش صد شركت برتر را شكل می‌دهد. فهرست جدید از تداوم حضور کمرنگ شرکت‌های خصوصی واقعی در میان بیست شرکت برتر خبر می‌دهد؛ به‌طوری که فقط دو بانک خصوصی در میان آنها دیده می‌شود. از نكات قابل‌توجه رتبه‌بندی اخیر، صعود 152 رتبه‌ای یک شركت فولادساز است.

300 شركت برتر ایران معرفی شدند
گروه صنعت و معدن – با معرفی 300شرکت برتر در ‌‌ایران، آرایش بنگاه‌های کشور دیروز مشخص شد.به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته در همایشی که وزیر صنایع معادن، وزیر ارتباطات و فناوری، معاونین وزارت صنایع و نمایندگان مجلس حضور داشتند، جایگاه 300 شرکت برتر‌‌ایران معلوم شد.
پنج شرکت اول
بر همین اساس، پنج شركت اول رتبه‌بندی سال 1389، به ترتیب شركت ایران خودرو (هلدینگ)، شركت پالایش نفت اصفهان، شركت سایپا (هلدینگ)، شركت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو- ساپكو، بانك پارسیان (هلدینگ) هستند.بر اساس این گزارش، در سال 88، فقط فروش مجموع 100شركت برتر معادل یك‌‌میلیون و 521 هزار و 653 میلیارد ریال بود. این میزان نسبت به فروش صد شركت برتر سال قبل 7/3 درصد رشد را نشان می‌دهد.
در رتبه صدم چه خبر؟
جدای از این در انتهای فهرست، فروش صدمین شركت 3175 میلیارد ریال است. این در حالی است كه صدمین شركت سال قبل (1387)049 3 میلیارد ریال فروش داشته است. به عبارت دیگر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شركت برتر سال 88، نسبت به سال قبل از آن 1/4 درصد رشد داشته است.
فروش 152 هزار میلیارد تومانی صد شرکت
از سوی دیگر، به طور كلی در سال 88 مجموعه صدشركت 1.521.653 میلیارد ریال فروش داشته‎اند كه نسبت به مجموع فروش صد شركت برتر سال قبل از آن، 7/3 درصد رشد فروش را نشان می‎دهد.
مقایسه 10 شرکت اول با 10 شرکت آخر
10 شركت ابتدای فهرست فروشی معادل 5/18 برابر فروش 10 شركت انتهای فهرست دارند. فروش شركت اول فهرست نسبت به فروش شركت صدم حدود 40 برابر بزرگ‌تر است.
51 درصد کل فروش در اختیار 16شرکت
16شركت بالای فهرست حدود 51 درصد جمع فروش صد شركت را شكل می دهد كه نشان‌دهنده درجه تمركز در وضعیت شركت‌های بزرگ ایران است.
152 پله ترقی
در فهرست صد شركت برتر كشور، بیشترین صعود مربوط به شركت «آهن و فولاد لوشان» است كه با ارتقای قابل توجه 152 رتبه‌ای، از رتبه 228 در سال مالی 87 به رتبه 76 در سال مالی 88 ارتقا یافته است.
گزارش خبر نگار ما حاکی است که رتبه‌بندی 300 شركت بزرگ كشور براساس اطلاعات سال مالی 1388 کشور تصویری واقعی از وضعیت شرکت‌های‌‌ایرانی است. تصویری بدون برفک که با اتکا به آمارهای كمی قابل اعتماد، چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های صنعتی و مالی بزرگ كشور را در كنار یكدیگر ارائه دهد. به گزارش خبرنگار ما، برای گزینش صد شركت برتر ایران سال‌ها است که معیار فروش مبنای انتخاب قرار گرفته است. در مورد كلیه شركت‌ها، رقم فروش خالص، در مورد بانك‌ها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع و در شرکت‌های بیمه‌‌ای مجموع درآمدهای بیمه‎ای و درآمد حاصل از سرمایه‎گذاری‎ها لحاظ می‎شود. افزون براین، پس از گزینش و رتبه‌بندی شركت‌ها براساس شاخص «حجم فروش»، این شركت‌ها براساس شاخص‌های دیگری مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند.
اما تحلیل گران بر این باورند که در تحلیل آمار و نتایج رتبه‎بندی ارائه ‌شده از شركت‌ها لازم است به مواردی كه ممكن است به دلیل شرایط خاص اقتصاد ایران، به عنوان اقتصادی در حال توسعه، ایجاد می‌شود، توجه كافی صورت گیرد. در اقتصاد ایران، مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمت‌ها منعكس كننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند.
قیمت‌ها خوب علامت نمی‌دهند
کارشناسان اقتصادی همچنین براین عقیده‌اند که وجود یارانه‌های مختلف، دخالت‌های دولت در كنترل قیمت‎ها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمت‎ها می‎شود؛ بنابراین قیمت‎ها قادر نیستند، وضعیت واقعی رشد یك شركت را نشان دهند.
مثلا رشد فروش یك شركت در یك اقتصاد سالم نشان دهنده افزایش قیمت محصول فروش رفته و مقدار عددی محصولات فروخته شده است. از آنجا كه افزایش قیمت در کل ناشی از افزایش كیفیت محصولات تولیدی است، در این صورت افزایش فروش، نشان‌دهنده رشد واقعی و سالم این شركت‎ها است. ‌‌این در حالی است كه در اقتصاد ایران، بخشی از تغییر قیمت‌ها یا ناشی از وجود بازارهای انحصاری یا ناشی از دخالت‌های دولت در تعیین قیمت محصولات شركت‎های تولیدی است. بنابراین، باید در مقایسه فروش شركت‌ها و رتبه‌بندی آنها از نظر فروش این مقوله را در نظر داشت.
به گزارش خبرنگار ما، مشكل انحرافات قیمتی نه تنها مشكل فهرست300 شركت برتر است، بلكه در هر نوع آمار اقتصادی خود را نشان می‌دهد. حساب‌های ملی، سبد مصرف خانوار، بودجه دولت و آمارهای مشابه همه انحرافات قیمتی را در خود دارند، بنابراین به تمامی واقعیت‌های اقتصادی را منعكس نمی‌كنند. طبیعی است كه با كاهش دخالت‌های دولت و آزاد شدن تجارت، قیمت‌ها به سمت شفافیت و سلامت بیشتری حركت خواهند كرد.
محاسبه دارایی با قیمت تاریخی
از سوی دیگر، به دلیل سابقه تورمی كشور در سال‌های گذشته، مقایسه جمع كل دارایی‌های ثابت شركت‌ها و محاسبات مربوط به آن باید با احتیاط لازم صورت گیرد. از آنجا كه شركت‎ها بر اساس قیمت‌های تاریخی دارایی‌های ثابت خود را در دفاتر ثبت كرده‌اند و تاریخ سرمایه‌گذاری شركت‌ها با یكدیگر متفاوت است. در این صورت دارایی‌ها و نسبت سود و فروش به دارایی‌ها تمامی واقعیت را منعكس نمی‌كند.
وزیر صنایع و معادن در مراسم معرفی 100 شركت برتر ایران، با اشاره به رقابتی‌تر شدن فضای اقتصادی كشور نسبت به سال‌های گذشته، تاكید كرد: «از این پس به جای ارزیابی و معرفی یكصد شركت برتر كشور، باید شاخص‌های شركت‌های بیشتری مورد ارزیابی قرار گرفته و 500 شركت برتر اقتصاد ایران در این همایش معرفی شوند.»
«علی‌اكبر محرابیان» با تاكید بر اینكه در سال‌جاری تعداد شركت‌های دولتی این فهرست نسبت به سال گذشته كاهش قابل توجهی پیدا كرده است، گفت: «بدون تردید در سال‌های آینده كسانی به صدر جدول خواهند آمد كه اصول اقتصاد را به خوبی رعایت می‌كنند و شاید امروز اسم و رسم چندانی ندارند.»
سهم 83 درصدی صنعت در بورس
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه امروز سهم شركت‌های صنعتی و معدنی در بورس كشور به بیش از 83 درصد رسیده است، تصریح كرد: «سهم دیگر موسسات پولی و مالی حدود 16درصد و شركت‌های سرمایه‌گذاری نیز حدود 3درصد بوده است. البته ناگفته نماند كه رشد یك موسسه مالی و بانكی وابسته به رشد تولید است؛ چراكه اغلب شركت‌های سرمایه‌گذار در شركت‌های صنعتی و معدنی سرمایه‌گذاری كرده‌اند.»
«محرابیان» در ادامه به دلایل رشد شاخص‌های بورس از ابتدای امسال تاكنون اشاره كرد و گفت: «اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، حمایت دولت و مجلس از بخش صنعت، ایجاد احساس امنیت در سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعت و ورود نخبگان اقتصادی به بازار بورس، از جمله این دلایل بوده است.»
حضور 53 شرکت صنعتی در لیست
وزیر صنایع و معادن همچنین با بیان اینكه در بین 100شركت برتر اقتصاد ایران بیش از 53 شركت صنعتی و معدنی قرار دارند، تاكید كرد: «بخش دیگری از این فهرست هم در اختیار شركت‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته كه این شركت‌ها نیز در بخش صنعت و معدن سرمایه‌گذاری كرده‌اند.» «محرابیان»، همچنین از توافق با مسوولان برگزاری مراسم معرفی 100 شركت برتر، بر سر افزایش تعداد شاخص‌های مورد ارزیابی خبر داد و گفت: «با توافقاتی كه انجام شده، از سال آینده علاوه بر 25شاخص فعلی كه در شركت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است، شاخص‌های دیگری نیز افزوده خواهد شد.»
وزیر صنایع و معادن در ادامه با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح هدفمند كردن یارانه‌ها از ابتدای سال آینده گفت: «اصلاح نظام پولی و بانكی كشور از سال آینده در دستور كار دولت قرار گرفته است.»
تحلیل استراتژیک حوزه اقتصاد
وزیر ارتباطات نیز در این همایش اعلام کرد که رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران به تحلیل استراتژیک حوزه اقتصاد کشور می‌انجامد و فرصتی است تا از آن در راه بهره‌مندی ملی و اصلاح مسیر آینده استفاده کنیم.
«رضا تقی‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: «آمایش صنایع و خدمات در کشور ترکیبی را به وجود آورده که در آن اهمیت برگزاری این همایش‌ها در ایجاد محیط ارزیابی و یادگیری‌های اجتماعی بسیار پررنگ است.»
وی افزود: «قطعا کشورهای پیشرفته صنعتی که امروز به جایگاه‌های مطلوبی رسیده‌اند در مسیر خود ابعاد ساختاری، اقتصادی، مشوق‌ها، صادرات و غیره را به نحوی سازماندهی کرده‌اند که در رسیدن به اهداف خود بیشترین سهم را داشته باشد.»
«تقی پور» با اشاره به اینکه تفکر اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و تحلیل استراتژیک از محیط زیست و خدمات است که راه یک کشور را مشخص می‌کند، تصریح کرد: «از آمارها و تحلیل‌های برگرفته از رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توانیم در تشخیص سهم هر حوزه در اقتصاد کشور بهره بگیریم.»
وی اضافه کرد: «طی سالیان اخیر شاهد رشد حضور شرکت‌های مخابرات و فناوری اطلاعات هستیم که این امر نشان دهنده افزایش سهم آن در اقتصاد کشور است.» وی ادامه داد: «حجم خدمات این حوزه در سال 88 حدود هشت هزار و 100 میلیاردتومان بوده و این رقم حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شود؛ اما طبق برآوردهای صورت گرفته کشش بازار فناوری اطلاعات از تولید ناخالص ملی حدود پنج درصد است و ایران راه زیادی را در جهت رسیدن به ظرفیت‌های موجود پیش رو دارد.»
از سوی دیگر، «مجید هدایت»، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در مراسم معرفی 100 شركت برتر ایران با بیان اینكه شركت‌های با كاركردها و مقیاس‌های بزرگ، در اقتصاد تمامی‌جوامع اثر گذارند، گفت: «در كشورمان 1200 تا 1800 شركت در بخش خصوصی وجود دارند كه در این زنجیره صنعتی فعالیت می‌كنند و 700 هزار شغل را ایجاد كرده‌اند.» وی اضافه كرد: «در رتبه‌بندی 100 شركت برتر امسال شاخص‌های خاصی مثل فروش و سود آوری مدنظر بوده و شركت‌ها از تمامی‌ جنبه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.»
معاون وزیر صنایع و معادن، اقتصاد امروز كشور را به دوران‌گذار توصیف کرد و گفت: «دوره خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی اصل 44 دوره بسیار حساس و دوره گذاری است كه در این شرایط باید بنگاه‌های بزرگ تمامی ‌امكانات و توجهشان را به كار ببرند تا از این مقطع با موفقیت عبور كنیم؛ چرا كه فرآیند خصوصی‌سازی زمان براست.»
وی ادامه داد: «این فرآیند با فرصت بزرگ هدفمندی یارانه‌ها همزمان شده است و این موضوع در انتخاب برترین‌های سال آینده قطعا تاثیرگذار خواهد بود و برخی از وجوه شركت‌های بزرگ‌تر كه باعث موفقیتی بزرگ شده‌اند را ارائه خواهیم كرد.» رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در ادامه از ایجاد بانك اطلاعات 13 ساله شركت‌های بزرگ ایران خبر داد و گفت: «این اطلاعات باعث فراهم كردن اطلاعات زیربنایی در تصمیمات سیاست‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دارد.»
وی رتبه‌بندی شركت‌های برتر را باعث شفاف‌سازی فضای كسب و كار و جایگاه اقتصادی شركت‌های داخلی و میزان تاثیرگذاری آنها در اقتصاد ملی برشمرد.
«هدایت» همچنین بر برقراری ارتباط با موسسات رتبه‌بندی معتبر جهانی، توسعه بانك‌های اطلاعاتی شركت‌ها، توسعه سازمان مدیریت صنعتی، توسعه ارتباط با نهادهای پژوهشی كشور و بهره‌برداری مناسب از اطلاعات بانك‌های اطلاعاتی تاكید كرد.
بررسی طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها
از سوی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در همایش 100 شرکت برتر ایران از بررسی طرح افزایش توان اعتباری بانك‌ها و حمایت از تولید در مجلس خبر داد.«ارسلان فتحی‌پور» افزود: «متاسفانه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. بعضی مشتریان خوش حساب و بعضی به عنوان بد حساب طبقه‌بندی شده‌اند، بدون آن که معلوم شود چرا مشتری بد حسابی کرده است.» وی گفت: «این طور می‌شود که یک تولیدکننده برای 500 میلیون تومان تسهیلات بانکی دچار مشکل می‌شود چرا که در فهرست بدحساب‌ها قرار گرفته و نمی‌تواند تسهیلات بگیرد.» وی با اشاره به اینکه باید به تولید ارزش داد، گفت: «این قانون حتما در مجلس به تصویب خواهد رسید.»
دو روش برای ارزیابی شرکت‌ها
«محمود کمانی»، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در همایش شرکت‌های برتر ایرانIMI-100 اعلام کرد: «سازمان مدیریت صنعتی دو روش کلی برای ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌ها در نظر گرفته است.»
وی افزود: «رتبه‌بندی براساس شاخص‌های خروجی‌گرا مانند فورچون 500، یک هزار شرکت برتر آمریکا،IMI-100 ،اS&Pو DS100 و رتبه‌بندی با ارزیابی فرآیندها، ورودی‌ها و خروجی‌ها مانند مدل‌های دمنیگ، مالكوم بالدریج و EFQM مد نظر قرار گرفته است.»
«کمانی» اضافه کرد: «به طور کلی هدف از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، شفاف‌سازی فضای کسب و کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بنگاه‌های اقتصادی است.»
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور با بیان اینکه از طرف دیگر شرکت‌ها نیز از شرکت در این ارزیابی به دنبال نتایج خاص خود هستند، تصریح کرد: «فراهم شدن امكان مقایسه بین شركت‌های مختلف، كمك به شركت‌ها در توسعه برند ملی و بین‌المللی آنها و هدف‌گذاری برای رشد پایدار براساس رتبه شركت در IMI-100 جزو این نتایج هستند.»
جزئیات 100 شرکت برتر
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به ارائه گزارشاتی در مورد 100 شرکت برتر پرداخت و گفت: «در فهرست امسال میزان فروش صدمین شركت سه هزار و 175 میلیارد ریال برآورد شده و بر اساس مستندات موجود فروش صدمین شركت سال قبل سه هزار و 49 میلیارد ریال بوده است که این امر نشاندهنده رشد چهار درصدی حداقل حجم فروش برای ورود به جمع صد شركت برتر نسبت امسال به سال قبل است.»
وی اضافه کرد: «همچنین جمع فروش صد شركت برتر سال جاری یک میلیون و 521 هزار و 653 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ماقبل 6/12 درصد افزایش داشته است.»
«کمانی» با اشاره به اینکه در این همایش 22 گروه صنعتی برای رتبه‌بندی شرکت‌ها در نظر گرفته شده گفت: «در ارزیابی امسال بیشترین سهم فروش مربوط به گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو و گروه بانك‌ها و موسسات اعتباری بوده و کمترین سهم فروش نیز به گروه لوازم خانگی و الكترونیكی تعلق یافته است.»
وی ادامه داد: «همچنین گروه‌های صنعتی، گروه بانك‌ها و موسسات اعتباری با 61درصد، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 9 درصد و گروه شركت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری‌های مالی با هشت درصد سهم از نظر دارایی‌ها در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته اند.»
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور در خصوص سودآوری گروه‌های صنعتی اینگونه توضیح داد: «گروه شركت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری‌های مالی، گروه بانك‌ها و موسسات اعتباری و گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو به ترتیب در جایگاه اول تا سوم این ارزیابی قرار گرفتند.»
به گفته وی، در ارزیابی سال جاری در حوزه بازدهی فروش جایگاه اول تا سوم به ترتیب در اختیار گروه‌های محصولات كانی، ارتباطات و مخابرات و اكتشاف و استخراج، در حوزه اشتغالزایی جایگاه اول در اختیار گروه بانك‌ها و موسسات اعتباری و در حوزه صادرات نیز جایگاه اول تا سوم در اختیار گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و حمل و نقل قرار گرفته است.
www.carx101.mihanblog.com

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :